Docent Digitale geletterdheid Anouk Pelt is van origine basisschooldocent en kent daardoor alle leeftijdsgroepen goed: “De stap naar het voortgezet onderwijs is soms erg spannend voor kinderen. De nieuwe school is groter en bovendien komen ze in een nieuwe klas en zijn er nieuwe docenten. Door vanuit rsg Wiringherlant verschillende activiteiten te organiseren voor basisschoolkinderen, willen we de overgang verkleinen.”
Brugklasbezoekdagen
Zo nodigt rsg Wiringherlant de leerlingen een paar keer per jaar uit om op bezoek komen. Anouk: “Naar ons duurzaamheidslab, waar de leerlingen aan de slag gaan met technologie, komen ze een keer met hun klas, net als naar de open dag. Ook kunnen ze zich aanmelden voor de brugklasbezoekdagen.”
Basisschooldocente Iris Veldboer vult aan: “In het duurzaamheidslab maken ze bijvoorbeeld kennis met een greenscreen box, Lego Mindstorm en de VR-bril. Ook krijgen ze een lesje in duurzaamheid en scheikunde. Vaak komen de leerlingen die hier geweest zijn vervolgens op de open dag en hoor je ze trots aan hun ouders vertellen dat ze hier al eens zijn geweest. Je merkt dat ze het prettig vinden om bekende gezichten te zien. Ze voelen zich daardoor simpelweg meer op hun gemak.”
Doorlopende leerlijn Engels
Vooruitlopend op de komst van Campus de Terp, is de samenwerking vergroot door een doorlopende leerlijn Engels en digitale geletterdheid uit te zetten. Docent Inge Koomen van rsg Wiringherlant begeleidt het project Engels. Ze vertelt: “Alle scholen werken inmiddels met dezelfde methode Engels, zodat de overgang heel natuurlijk en duidelijk is. Ook kijken we bij elkaar in de klas. Hier neem je vervolgens weer aandachtspunten van mee naar je eigen lessen.”
Aankomend jaar wordt de samenwerking uitgebreid met de taal- en leesbevordering. Het is mooi voorbeeld van de kracht van Campus de Terp.